OVERZICHT – BRIEFING VOOR ONDERWEG


Route
In de figuur hiernaast zie je de route die bij de Zelfstudie-Online “P.S. Je wordt Thuis gebracht”-reis gevolgd wordt. Na het formuleren van een intentie (een persoonlijk reisdoel), start de reis bij Gegrond en gaat achtereenvolgens via Veilig, Autonoom, Leef, Onschuld, Vrij, Compassie en Zelf-Expressie naar Thuis. Je reist zo van je voeten naar je kruin door je fysieke lichaam en doet ook de belangrijkste energiecentra aan in het energetische lichaam.

Per thema worden er 10 oefeningen aangeboden. Daar waar mogelijk bepaal jij zelf de volgorde, de tijd die je er mee bezig bent en ook of je alle oefeningen doet. Vertrouw op jouw intuïtie die jou de weg wijst.

Vaste reisonderdelen
De onderstaande “accordeon” zal steeds gebruikt worden om per thema de oefeningen aan te bieden. Het is handig als je aan het programma begint om een keer de algemene informatie per invalshoek te lezen. Klik hiervoor op de “+” aan de rechterzijde van iedere balk.

Per reisonderdeel wordt aangegeven welke benodigdheden nodig zijn om de oefening te kunnen doen. De oefeningen zelf staan uitgeschreven of zijn uitgewerkt in video- en geluidbestanden.

Informatie bundelen
Tijdens het doen van de oefeningen wordt aangeraden om geregeld aantekeningen te maken, zodat je later jouw ervaringen nog eens terug kunt lezen. Ook word je regelmatig uitgenodigd om te tekenen. Zorg daarom dat je bij het doen van de oefeningen altijd een aantekenschrift, schrijfgerei en tekenmaterialen bij de hand hebt. Als je het prettig vindt, dan kun je ook een krachtplek of altaar maken waar je alle inzichten, relikwieën en tekeningen verzameld.

Vragen?
Is een oefening niet duidelijk? Stuur dan een mail naar contact@jewordtthuisgebracht.nl. De reisleiding doet haar uiterste best om binnen twee werkdagen de mail te beantwoorden.

Werken met een intentie
Iedere oefeningenserie begint met het zetten van een intentie. Een intentie is een positief verlangen op een dusdanige wijze geformuleerd dat het is alsof het al waarheid is. Bijvoorbeeld ik ben gegrond, ik voel grond onder mijn voeten of ik ben verbonden met mijn geboortegrond.

Formuleren van een intentie
Voor het maken van een intentie, ga je vijf minuten met jouw aandacht naar binnen. Voel in je lichaam waar een verlangen is m.b.t. gegrond zijn of jouw gronding. Onderzoek dit verlangen en vertaal deze naar een krachtige intentie. Stel je vervolgens voor hoe jouw leven eruit ziet als deze intentie waarheid is. Alleen het maken van deze voorstelling zal jou al in beweging zetten. Jouw systeem zal datgene wat tussen jou en jouw verlangen in staat als vanzelf gaan “opruimen”, “helen” of “schonen”. Schrijf jouw intentie op en leg of hang die op een plaats dat je hem geregeld ziet.

Een intentie kracht bijzetten
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Neem daarom geregeld de tijd om je jouw intentie te herinneren, te lezen, in te ademen, in een beweging om te zetten, een toon of klant te geven en als een mantra op te zeggen.

Voor ieder thema is een energietekening gemaakt die de basis gevormd heeft voor een vloeibare intentiedrager (Innergy Waters “Op Adem Thuiskomen”).

Je kunt met de energietekeningen "werken" door:

  • naar de tekening te kijken en je bewust te worden welke associaties jij daarbij hebt
  • naar de tekening te kijken en je bewust te worden wat er in jouw lichaam gebeurt
  • de tekst te lezen die er bij iedere energietekening beschreven staat en onderzoeken of die je op een of meerdere punten aanspreekt of raakt. Noteer de inzichten.

Daarnaast kun je zelf een tekening en/of tekst maken bij ieder thema. Dit kan vooraf of nadat je de oefeningen gedaan hebt.

 

Bij de meeste oefeningen die horen in de categorie Energie Waarnemen is een visualisatie ingesproken. Het is de bedoeling om op een rustige plek met gesloten ogen het bestand te beluisteren. Het enige dat je hoeft te doen, is te volgen en jouw ervaringen waar te nemen of te registeren. Neem na de oefening tijd om aantekeningen te maken.

Iedere ervaring is goed; ook als jij tijdens de oefening een andere reis maakt dan de routing die ingesproken is.

Probeer je zoveel mogelijk bewust te worden van datgene wat je waarneemt. Waarnemen gaat o.a. in:

  • zien
  • horen
  • voelen
  • weten
  • ruiken
  • proeven

Vraag steeds op een associatieve manier door naar de betekenis van datgene wat je waarneemt. Let bijvoorbeeld op:

  • vorm
  • kleur
  • stroming
  • dichtheid
  • beweging
  • sfeer
  • klimaat
  • licht/donker/schaduw
  • geluid
  • begrenzing
  • tijdsbeelden

Bij de oefeningen "Systemisch Bekeken" wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van een opstelling. Soms zal dat met vloerankers zijn. Hiervoor kun je blanco A4-tjes gebruiken die op de grond neer worden gelegd. In andere gevallen wordt gevraagd om een voorwerp te kiezen dat ergens symbool voor staat, wat je vervolgens op tafel plaatst.

Een opstelling is een weergave van ingenomen posities. Je kunt je steeds afvragen hoe het voor je is op de plek waar jij staat en hoe jij je verhoudt ten opzichte van de andere elementen (personen, thema's of dingen) die ook in de opstelling aanwezig zijn. Om te registreren hoe het met je is, kun je jezelf bevragen op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel gebied.

Iedere keer als je posities wijzigt in de opstelling (zowel van jezelf als anderen) word je je opnieuw gewaar, wat er veranderd is.

Uiteindelijk veranker je het gevoel in jezelf van de meest prettige positie(s) van jezelf en anderen. Vertrouw er op dat die verankering zijn werk gaat doen.

 

De lichaamsgerichte verkenningsoefeningen zijn bedoeld om het lichaamsbewustzijn te vergroten.

Je kunt deze eenmalig doen, maar het is ook prettig om deze gedurende een periode regelmatig te herhalen. Enerzijds zal je merken dat je verschillen ervaart mede afhankelijk van de plek waar je deze doet en jouw gemoedstoestand. Daarnaast ondersteunen zij om het gebied waar zij op gericht zijn verdergaand te ontwikkelen en datgene los te laten of toe te laten wat groei in de weg staat.

Houd goed jouw eigen grenzen in de gaten. Indien nodig pas je de oefening zodat hij wel uitvoerbaar voor je is.

Bij de oefeningen Creatieve Expressie zal er in de meeste gevallen een uitnodiging zijn om iets te creëren. Voel je vrij om daarvoor je eigen werkvorm te kiezen. Denk aan:

  • tekenen
  • schilderen
  • collage maken van plaatjes of natuurlijk materialen
  • kleien
  • beeldhouwen
  • houtbewerking
  • koken
  • encaustic
  • borduurwerk

Het kan extra inzichten of stimulans geven om een materiaal of werkvorm te kiezen die buiten jouw comfortzone ligt.

Om op adem te komen kun je dagelijks bewuste ademhalingsoefeningen doen. Alleen al door je adem re ervaren en te volgen zal je merken dat jouw lichaamsbewustzijn toeneemt en je adem verandert.

100 bewuste ademhaling (100 breath) per dag zorgen al voor een enorme verbetering.

Een voorbeeld van een dagelijkse oefening is ademen op 3 muzieknummers:

  • een actieve ademdans (up tempo muzieknummer)
  • verbonden ademhalingen (actief muzieknummer )
  • integratie (langzaam muzieknummer)

Op Spotify staan bij ieder "P.S. Je wordt Thuis gebracht-thema" een korte en lange adem-afspeellijst. In de naamgeving beginnen zij met "Ademen IW".

Bij de oefeningen "de natuur in", zal je soms uitgenodigd worden om letterlijk de natuur in te gaan. Ook kan het zijn dat je natuurlijk beeldmateriaal verzamelt of iets uit de natuur tekent. Jij bepaalt wat je voor een betreffende oefening onder natuur verstaat. Ook in een tuin of park is veel symboliek, die in jou weerspiegeld kan worden.

Aan alle 10 de thema's die in de "P.S. Je wordt Thuis gebracht-reis" aan bod komen, zijn (half)-edelstenen gekoppeld. Voor de oefeningen zal het het meeste effect hebben om de stenen ook daadwerkelijk in de hand te hebben. Heb je die niet, dan volstaat een plaatje ook.

Bij de oefeningen luisteren naar je innerlijke stem wordt op verschillende manieren gebruik gemaakt van klank en muziek om beweging te genereren of juist tot rust te komen. De oefeningen wijzen steeds voor zich. Deze kunnen net zo vaak herhaald worden als prettig voor je voelt.

Soms zal er gebruik gemaakt worden van afspeellijsten die op Spotify gepubliceerd staan.  Sowieso staan daar per thema afspeellijsten voor korte en lange ademsessies en ook korte thema gerichte "P.S. Je wordt Thuis gebracht" lijsten.

 

 

Aan ieder thema is een kruid, plant, bloem of boom gekoppeld. De werking van dit gewas sluit aan bij het thema. Er zijn verschillende recepten uitgewerkt, zodat je deze (helende) kracht ter ondersteuning kunt consumeren.

Wil je op een gegeven moment wat anders, dan zijn er op www.dagelijkse-voeding.nl nog vele recepten te vinden.

Tot Slot: Een moment van zelfreflectie en bezinning

Als je klaar bent met alle oefeningen van een bepaald thema, neem dan de tijd om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

  • Waar kwam je vandaan?
  • Waar sta je nu?
  • Welke inzichten heeft het thema je gegeven?
  • Wat heb je geleerd van dit thema?
  • Wat is er voor je veranderd doordat je met dit thema bent bezig geweest?
  • Wat neem je mee?
  • Wat laat je los?
  • Welke hulpbronnen heb je in gezet of wil je gaan inzetten?
  • Is er bijsturing nodig?
  • Heb je concrete voornemens voor veranderingen in jouw dagelijkse leven?
  • Neem de tijd om deze ervaringen te integreren in het grotere reisplan